Przestępcy włamują się na konta profili społecznościowych, wybierają osobę z grona znajomych i wysyłają do niej wiadomości prosząc o pożyczkę, lub sfinalizowanie zakupów poprzez przesłanie kodu BLIK. W ubiegłym tygodniu bratowa 34-letniej łukowianki straciła w ten sposób tysiąc złotych. Oszust prosząc o kody BLIK kontaktował się też z innymi znajomymi 34-latki, jednak ta w porę ich ostrzegła o „przejętym” przez przestępców koncie na portalu społecznościowym.

Wykorzystywana przez oszustów metoda polega na pokonywaniu zabezpieczenia i uzyskania dostępu do konta w komunikatorze na portalu społecznościowym.  Włamując się na czyjeś konto, oszuści mają wgląd do rozmów właściciela tego konta ze znajomymi, a prośby o pomoc kierują zwykle do tych, z którymi rozmawia on najczęściej i utrzymuje dobry kontakt. Za pośrednictwem komunikatora przestępcy wysyłają do znajomych danej osoby wiadomości z prośbą o wygenerowanie i podanie im kodu BLIK. Najczęściej tłumaczą to pilną potrzebą zrealizowania przelewu bądź uiszczenia jakiejś opłaty i chwilowym brakiem dostępu do środków zgromadzonych na swoim koncie.

W piątek łukowscy policjanci zostali powiadomieni przez 34-letnią łukowiankę o oszustwie którego padła ofiarą jej bratowa. Ze zgłoszenia wynikało, że oszust najprawdopodobniej „przejął” jej konto na portalu społecznościowym. Następnie przestępca, podając się za nią, wykorzystał popularny komunikator i skontaktował się z jej bratową. W wysyłanych wiadomościach prosił o przesłanie kodów BLIK, dzięki którym mógłby opłacić zakupy. Bratowa 34-latki dwukrotnie autoryzowała wygenerowane kody BLIK sądząc, że faktycznie jej pomaga. Dopiero później skontaktowała się z nią telefonicznie. I wtedy zdziwiła się, że 34-latka wcale nie prosiła jej o kody BLIK, nie prosiła ja o jakiekolwiek pieniądze. Okazało się, że bratowa 34-latki straciła tysiąc złotych. Oszust prosząc o kody BLIK kontaktował się też z innymi znajomymi 34-latki, jednak ta w porę ich ostrzegła o „przejętym” przez przestępców koncie na portalu społecznościowym.

Apelujemy do posiadaczy kont na portalach społecznościowych o weryfikowanie otrzymywanych wiadomości zawierających prośbę o udostępnię kodu. Przed dokonaniem transakcji należy upewnić się, czy nadawcą wiadomości rzeczywiście jest nasz znajomy.