Fundacja Międzynarodowej Integracji Gospodarczej i Kulturalno-Turystycznej z gminy Stoczek Łukowski włączyła się w realizację projektu MŁODZIEŻOWY KLUB MIŁOŚNIKÓW ŚWIATA ROŚLIN. Partnerami były stowarzyszenia z Macedonii Północnej, Turcji, Portugalii, Holandii i Litwy.

Główne cele projektu:

1.Poznawanie i badanie wybranych typów zbiorowisk roślinnych oraz gatunków dla nich charakterystycznych wybranych obszarów, w tym roślin zielnych, krzewów i drzew stanowiących naturalne składniki flory.

2.Prowadzenie obserwacji i badań środowiska naturalnego roślin i ich wpływu na życie człowieka.

3.Budowanie wśród młodych ludzi więzi emocjonalnych z pięknem otaczającej nas przyrody.

4.Zapoznanie się z problemami, związanymi z ochroną niektórych rzadkich i zagrożonych gatunków roślin.

5.Budowanie międzynarodowego partnerstwa w zakresie ochrony środowiska roślin.

6.Rozwój potencjału cyfrowego młodych ludzi.

7.Rozwój umiejętności oraz europejskich kluczowych kompetencji u młodych ludzi, zwłaszcza u młodzieży z mniejszymi szansami.

8.Budowanie przez organizacje partnerskie sieci współpracy na poziomie lokalnym, regionalnym i międzynarodowym.

 

PARTNERZY PROJEKTU

„Sv.Kliment Ohridski” High School  – Macedonia Północna

Namık Karamancı Fen Lisesi – Turcja

APEL – Associação Promotora do Ensino Livre – Portugalia

Stichting Voortgezet Onderwijs Aruba – Holandia

Fundacja Międzynarodowej Integracji Gospodarczej i Kulturalno-Turystycznej – Polska

Foundation Innovation Campus for Education Aruba (EduCampusAruba) – Holandia

Kazlu Ruda Mun. Gimnazjum Plutiskes – Litwa

 

Czas trwania projektu: 01.11.2023 – 28.02.2025

 

Ubieganie się o realizację tego projektu wynikało z uzasadnionego pomysłu młodych ludzi, opartego na integracji, by: poszerzyć wiedzę teoretyczną, praktyczną i badawczą o różnorodności flory i jej znaczenia dla życia człowieka, rozwijać europejskie kompetencje i umiejętności interpersonalne, wspólnie działać w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego i rozwijania szacunku i tolerancji wobec innych kultur, tworzyć warunki samodoskonalenia, rozwoju zainteresowań, uzdolnień oraz pasji. Realizacja projektu: promowała cele Programu Erasmus+, realizowała rządową politykę w zakresie cyfrowym, ekologicznym i oświatowym oraz budowała jakościową markę organizacji partnerskich. Projekt odpowiadał na potrzeby: integracji międzynarodowej w kierunku rozwoju u młodzieży wiedzy, zainteresowań, umiejętności i kompetencji, zwłaszcza w obszarze cyfrowym, przyrodniczym, ekologicznym, badawczym oraz zawodowo – społecznym; budowania społeczeństwa wielokulturowego, opartego na dialogu międzykulturowym, z zachowaniem tożsamości narodowej; tworzenia dla młodych ludzi warunków do motywacji, aktywności, podejmowania inicjatyw oraz uczenia się nawzajem; rozwoju jakościowego organizacji partnerskich w kierunku zasobów ludzkich i instytucjonalnym.

Realizując projekt chcieliśmy osiągnąć i osiągnęliśmy postawione przed sobą cele, odnoszące się do: rozwoju europejskich kluczowych kompetencji u młodych ludzi, zwłaszcza u młodzieży z mniejszymi szansami, zwracając szczególną uwagę na kompetencje cyfrowe w zakresie kształcenia, nauczania i uczenia się; progresu u młodzieży kluczowych umiejętności interpersonalnych w zakresie komunikacyjnym, zarządzania przekazem niewerbalnym i werbalnym, negocjacji, rozwiązywania konfliktów, pracy zespołowej i zachowań asertywnych; rozwoju u młodych ludzi kompetencji obywatelskich i społecznych, ukierunkowanych na wzajemną współpracę, odpowiedzialność, komunikatywność, kreatywność i innowacyjność; poznawania i badania wybranych typów zbiorowisk roślinnych oraz gatunków dla nich charakterystycznych wybranych obszarów, w tym roślin zielnych, krzewów i drzew stanowiących naturalne składniki flory; prowadzenie obserwacji i badań środowiska naturalnego roślin i ich wpływu na życie człowieka; budowania wśród młodych ludzi więzi emocjonalnych z pięknem otaczającej nas przyrody; tworzenia partnerstwa w zakresie ochrony środowiska roślin oraz budowania przez organizacje partnerskie sieci współpracy na poziomie lokalnym, regionalnym i międzynarodowym.

W projekcie zrealizowano szereg działań integracyjnych, poznawczych, edukacyjnych, społecznych, badawczych w tym: Integracja online; Międzynarodowe spotkanie projektowe na Arubie; Kampania promocyjna – upowszechnianie rezultatów projektu – Opracowanie Atlasu flory regionów, objętych projektem – praca cyfrowa. Warsztaty graficzne, tworzenie tekstów Canva i Genially; Konkurs plastyczno – cyfrowy „Moja zielona przyroda”; Wdrażanie projektu – tworzymy lokalne minipalmiarnie; Działanie w zakresie kształcenia, nauczania i uczenia się –  Odkrywanie i badanie bioróżnorodności roślinnej Antalii – działanie online. Promocja działań projektowych, upowszechnianie rezultatów projektu; Działanie w zakresie kształcenia, nauczania i uczenia się – Odkrywanie i badanie bioróżnorodności roślinnej Kazlu Ruda/Litwa – działanie online. Promocja działań projektowych, upowszechnianie rezultatów projektu; Działanie w zakresie kształcenia, nauczania i uczenia się – Odkrywanie i badanie bioróżnorodności roślinnej Polski; Działanie w zakresie kształcenia, nauczania i uczenia się – Odkrywanie i badanie bioróżnorodności roślinnej Madery; Międzynarodowe spotkanie projektowe w Ohrid w Macedonii Północnej; Zarządzanie projektem i jego wdrażanie.

Wzrósł poziom wiedzy u grup docelowych projektu w zakresie poznawczym różnorodności roślinnej na obszarach objętym projektem; Nastąpił progres u młodych ludzi w obszarze postaw i więzi emocjonalnych z przyrodą, ukierunkowanych na florę; Wzrósł u młodzieży projektowej poziom europejskich kompetencji, zwłaszcza cyfrowych i językowych; Zostały zorganizowane 4 stacjonarne spotkania międzynarodowe, odnoszące się do kształcenia, nauczania i uczenia się; Zostało przeprowadzonych 9 działań poznawczych i badawczych w obszarze różnorodności roślinnej; Zorganizowano szereg aktywności online, ukierunkowanych na wiedzę cyfrową, poznawczą i badawczą na temat zbiorowisk roślinnych; Powstało 5 minipalmiarni na terenach partnerów projektu, w tym zewnętrzne ogrody bioróżnorodności roślinnej; Opracowano szereg produktów cyfrowych projektu w formie prezentacji, fotokastów, filmów, plakatów, broszur i materiałów reklamowo – promocyjnych; Wzrosła marka organizacji partnerskich oraz zdolność do tworzenia partnerstw na poziomie lokalnym i międzynarodowym. Realizacja projektu stałą się motywacją do podjęcia kolejnych, wspólnych inicjatyw.