W Senacie RP odbyła się debata pt. „Rola telewizji lokalnych w debacie publicznej”. Spotkanie zainaugurowało przygotowaną przez PIKE ogólnopolską akcję „Ratujmy telewizje lokalne”.
W dyskusji na temat sytuacji telewizji lokalnych i zapewnienia im finansowania wzięli udział eksperci rynku medialnego, przedstawiciele telewizji lokalnych oraz posłowie i senatorowie wszystkich partii politycznych.
„Współorganizatorem spotkania senatorów i posłów z przedstawicielami telewizji lokalnych była Polska Izba Komunikacji Elektronicznej, wspierająca telewizje lokalne od ponad 20 lat. W Polsce działa ponad 150 telewizji lokalnych, które pełnią misję publiczną, integrują lokalne społeczności oraz tworzą silny fundament dla społeczeństwa obywatelskiego. Niestety nie mają one zapewnionego stałego źródła finansowania, a w ustawie o radiofonii i telewizji nie ma o nich nawet wzmianki. Zapewnienie finansowania lokalnych nadawców jest dla wielu z nich szansą na kontynuowanie działalności, ale rozpoczynając dyskusję o przyszłości telewizji lokalnych chcemy mówić nie tylko o przetrwaniu, ale też o rozwoju tych podmiotów, właśnie ze względu na ich ogromne znaczenie dla społeczności, do których docierają.” – mówi Jerzy Straszewski, Prezes PIKE.
„Dziś otwieramy debatę i chcemy wysłuchać telewizji lokalnych oraz ich pomysłów na przyszłość” – powiedział Grzegorz Napieralski, inicjator i współorganizator debaty.
W panelu eksperckim udział wzięli: Witold Graboś -ekspert rynku medialnego, członek Rady Konsultacyjnej PIKE, Krzysztof Luft – były członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Maciej Świrski – Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
„Media lokalne zajmują się sprawami, które dotykają ludzi tu i teraz i pokazują jak lustro to co dzieje się w społeczeństwie. Zajmujemy się tym, że gdzieś na ulicy w mieście powiatowym wycinane są bezprawnie drzewa, czy tym że osoby niepełnosprawne na skutek barier architektonicznych mają problemy z tym, żeby się swobodnie poruszać. Mówimy o tym, że gdzieś droga jest w tak fatalnym stanie, że mieszkańcy tej ulicy nie mogą przemieszczać się z domu do pracy. Pracujemy u podstaw i tak naprawdę to u nas jak w lustrze przeglądają się obywatele tego miasta i szukają odpowiedzi na to kim są, kim jesteśmy my jako Polacy i jako obywatele. Podejmując z nami walkę o lokalne telewizje, podejmujecie Państwo walkę o demokrację w wymiarze lokalnym, a przez to ogólnopolskim. Telewizje lokalne stanowią podwalinę pod realizację wartości społeczeństwa demokratycznego. Żadna z naszych stacji nie ma milionowej publiczności, ale razem mamy ją naprawdę ogromną. Ratujmy telewizje lokalne.” – powiedziała Anna Kobielska-Okrój, dyrektor generalna Telewizji Proart.
Telewizje lokalne to posiadające koncesję KRRiT stacje telewizyjne, nadające strumieniowo program kierowany do mieszkańców konkretnego miasta lub powiatu. Aktualnie w Polsce jest ponad 150 takich podmiotów, a większość z nich jest prowadzone przez prywatnych przedsiębiorców. Wg badań prowadzonych przez Krajowy Instytut Mediów telewizje lokalne ogląda w Polsce 5,2 mln osób w wieku 15 lat i więcej. Największe lokalne telewizje ogląda prawie 350 tys. widzów, a najmniejsze – 7,5 tys. Najwięcej telewizji lokalnych (po 16) jest w województwach wielkopolskim i mazowieckim. Po 12 telewizji jest w województwach dolnośląskim (0,9 mln widzów) i podkarpackim (0,5 mln), a najmniej, bo tylko jedna – w województwie opolskim.
Inicjatywa Ratujmy telewizje lokalne ma na celu doprowadzenie do nowelizacji Ustawy medialnej, która zapewni telewizjom lokalnym dalsze funkcjonowanie. Szczegóły dotyczące akcji „Ratujmy telewizje lokalne”, znaczenie i potencjał telewizji lokalnych znajdują się na stronie: https://ratujmytelewizjelokalne.pl.