Na biurko burmistrza Łukowa Piotra Płudowskiego przyszedł list z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z Warszawy. Czytamy w nim o szczegółach związanych z budową dużej obwodnicy Łukowa. Jest też harmonogram prac, z którego wynika, że obwodnica ma powstać w czwartym kwartale 2028 roku.

  Według pisma, które nadeszło do urzędu 17 maja, obwodnica ma liczyć około 9,5 kilometra długości i ma łączyć drogi krajowe nr 63 i 76. Droga na całej długości ma biec w nowym korytarzu, tzn. ma być zrealizowana zupełnie od podstaw, bez wykorzystania istniejących odcinków dróg.

  Inwestycja ma mieć następujące parametry techniczne:

klasa techniczna drogi: GP (droga główna ruchu przyspieszonego);

prędkość projektowa: 80 km/h (w terenie niezabudowanym), 60 km/h (w terenie zabudowanym);

przekrój poprzeczny: 1 x 2;

szerokość pasa ruchu: 3,50 m;

opaska bitumiczna: 2 x 1,0 m;

kategoria ruchu: KR 4;

nośność nawierzchni: 115 kN/oś.

Harmonogram prac przedstawia się natomiast następująco:

zawarcie umowy na dokumentację: II kwartał 2021 r.;

uzyskanie Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach (DSU): II kwartał 2023 r.;

ogłoszenie przetargu w systemie „Projektuj i buduj”: II kwartał 2024 r.;

rozpoczęcie robót: III kwartał 2026 r.;

zakończenie robót: IV kwartał 2028 r.

  W piśmie Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, przypomina również, że 16 kwietnia w przetargu wyłoniona została firma, która opracuje tzw. studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STE-Ś). Celem tej analizy będzie m.in. określenie wariantów przebiegu przyszłej obwodnicy, z których ostatecznie wyłoniony zostanie optymalny. Inwestor (GDDKiA) planuje także przeprowadzić spotkania informacyjne z lokalną społecznością, na których poznane zostaną oczekiwania mieszkańców miasta i okolic dotyczące obwodnicy. Uwagi te mają być wykorzystywane w dalszych pracach koncepcyjno – projektowych.